Vier tips tegen een winterdip

Heb jij last van de winterblues? Lees dan gauw onze blog vol handige tips om de laatste koude maanden goedgemutst door te komen!

Vier tips tegen een winterdip

In de winter besteden we veel tijd binnenshuis en zien we weinig zonlicht. Niet erg bevorderlijk voor onze stemming. Het blijkt uit onderzoek* zelfs dat een kwart van de Nederlanders last heeft van een winterdip. Wat je hiertegen kunt doen? In deze blog geven wij vier handige tips om de laatste koude maanden goedgemutst door te komen!

Maak een ommetje

Als het buiten nat en guur is, blijf je het liefst binnen op de bank zitten. De truc is om dit juist niet te doen. Zorgen dat je voldoende daglicht ziet is een van de manieren om vermoeidheidsklachten door die vervelende winterblues te verminderen. Haal dagelijks een frisse neus, het liefst zo vroeg mogelijk in het eerste daglicht als het licht nog relatief veel blauw bevat. Blauw licht remt namelijk de productie van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt. Daarnaast doet vitamine D je ook goed, doordat het je gelukshormonen een boost geeft. Maak dus geregeld een ommetje, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze of voordat je thuiswerkdag begint.

Haal daglicht naar binnen

Om energiek de dag te starten, helpt het dus om jezelf zo vroeg mogelijk op de dag bloot te stellen aan veel licht. Dit begint al zodra je je bed uitstapt. Schakel de lichten aan en open de raambekleding in je woonkamer of thuiswerkkantoor om zoveel mogelijk daglicht naar binnen te laten. Wil je dat dit elke ochtend vanzelf gaat? Kies dan voor een slimme bediening als PowerView® Automation, waarbij je de raambekleding automatisch kan laten openen als je wakker wordt en automatisch weer laat sluiten zodra je naar bed gaat. Is het een natte, donkere dag? Dan is een speciale energielamp een uitkomst. Deze bootst met een sterk, blauw licht het daglicht goed na.

Zorg goed voor jezelf

Zorg er juist in de winter voor dat je genoeg vitamines binnenkrijgt. Dat kan met genoeg groenten en fruit, maar sommige mensen zijn gebaat bij het slikken van multivitaminen of vitamine D, het zonlicht in een potje. Daarnaast kan een beetje selfcare nooit kwaad, zeker niet tijdens de wintermaanden. Neem dus ook geregeld momentjes voor jezelf. Tover bijvoorbeeld je badkamer om tot een heuse thuisspa. Neem een lang, warm bad, doe een maskertje op en lees een fijn boek. Genieten maar!

Maak het thuis gezellig

Vooral in de winter besteden we veel tijd binnenshuis. Een warm en sfeervol interieur is dan wel zo fijn. Als je huis namelijk opgeruimd en behaaglijk ingericht is, heeft dit een positieve invloed op je humeur. Maak het thuis dus gezellig met een warm vloerkleed, koop een vrolijke bos bloemen en steek lekker veel kaarsen aan. Deze zijn niet alleen sfeervol, maar zorgen ook voor meer warmte in huis. Win-win!

*Onderzoek van LocalFocus en Kieskompas in december 2020 onder 7.200 Nederlanders